با چه راهکارهایی و چگونه توانستم اختلال در املا نویسی ...... را درمان کنم؟


با چه راهکارهایی و چگونه توانستم اختلال در املا نویسی ...... را درمان کنم؟

چکیده

 

در این پژوهش در مورد بهبود مشکل درس دیکته نویسی دانش‌آموزی به نام ....... که در پایه اول مشغول به تحصیل است ، می باشد. با بررسی علل و علائم ضعف دیکته‌نویسی در دانش‌آموز متوجه شدم مشکل دانش‌آموز ناشی از حساسیت بیش فعالی و عدم تمرکز حواس و دیر آموزی و بی‌دقتی او می‌باشد. راه کارهایی جهت بهبودی و درمان این مشکل ارائه کردم که با اجرای این راه کارها تأثیر زیادی در بهبود دیکته دانش‌آموز مشاهده نمودم ومتوجه شدم که کارهای انجام گرفته توانسته است تا حدود زیادی ازتکرار اشتباهات مکرر وی دردیکته و سایر درسها جلو گیری داشته باشد به طوری که : خود دانش‌آموز، خانواده، معلم و همکاران در مدرسه از بهبود مشکل دیکته نویسی دانش‌آموز ابراز خرسندی نمودند .

در این زمینه جهت برخورد با مشکلات دیکته نویسی دانش‌آموزان پیشنهاداتی ارائه شده است.

این دانش آموز به لطف خداوند امسال مشکلاتش بسیار کم شده است، با دوستان و سایر همکلاسی هایش ارتباط برقرار می کند . مفاهیم و مطالب درسی را بهتر می آموزد و می توانم بگویم یکی از موفق ترین عرصه های کاری من در طول سنوات خدمتم همین کار و آموزش این دانش آموز بوده است...................................

خطا ها و علل نارسا نویسی عبارتند از:

1- کج نویسی بیش از حد

2-راست نویسی بیش از حد

3- پرفشار نوشتن

4- نامرتب نویسی

5- فاصله گذاری بیش از حد

6- زاویه دار نویسی بیش از حد

1- علل کج نویسی بیش از حد: الف. بسیار نزدیک بودن بازو به بدن ب. دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان ج. درست نبودن جهت حرکت قلم د. بسیار سفت گرفتن شست.

2- علل راست نویسی بیش از حد: الف. بسیار دور بودن بازو از بدن ب. هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه ج. ناصحیح بودن جهت کاغذ.

3- علل پرفشارنوشتن : الف. فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه ب. استفاده از قلم نامناسب ج. نازک بودن بیش از حدّ قلم.

4- علل نامرتب نویسی: الف. نبودن آزادی حرکت ب. حرکت بیش از حدّ کند دست ج. محکم گرفتن قلم د. نادرست یا ناراحت بودن وضعیت

5- علل فاصله گذاری بیش از حد : الف. پیشرفت بیش از حدّ سریع قلم به سمت چپ ب. حرکت بیش از حدّ و سریع جانبی

6- علل زاویه دار نویسی بیش از حد : الف. بیش از حدّ شل نگهداشتن قلم ب. حرکت بیش از حدّ کند قلم

اقدامات لازم برای ترمیم و درمان نارسا نویسی :

1- روان نویسی در اختیار دانش آموز قرار دهید تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2- یک وایت برد کوچک و قابل حمل و نقل در اختیار کودک قرار دهید تا به دلخواه روی آن نقاشی کند یا خطوطی رسم کند.

3- نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد .

( مداد باید بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود . )

4- اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست، ضعیف یا کوچک هستند، از مدارهای باریکتر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد.

فعالیتهایی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست :

الف. از کودک بخواهید کاغذهای باطله یا کاغذ روزنامه با دستهایش مچاله کند. ( بهتر است این فعالیت را، بیشتر با دستی انجام دهد که با آن می نویسد)

ب. با استفاده از قیچی، کاغذهای باطله را قیچی کند. ت. از او بخواهید تا زیپ، دکمه های لباس و بند کفش خود را باز و بسته کند. ث. در محلی که ماسه یا خاک نرم وجود دارد از او بخواهید به کمک یک چوب، با ماسه و خاک بازی کند.

5- یک سری خطهای موازی با فاصله کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموز بخواهید تا وسط هر دو خط موازی، یک خط راست رسم کند.

6- از دانش آموز بخواهید شکلهای نقطه چین را پر رنگ کند.

7- ابتدا اعداد و کلمات و حروف را به صورت کامل بنویسید و سپس در کنار آن همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص بنویسید و از کودک بخواهید آنها را کامل کند.

8-دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید و از کودک بخواهید تا بین آن دو نوار بنویسد.

تقویت هماهنگی چشم و دست :

تستهایی برای اطمینان یافتن از اینکه چشم و دست برتر کودک هر دو در یک طرف قرار دارد.

الف: یک توپ را در فاصله دو- سه متری کودک قرار دهید و از بخواهید تا بدود و توپ را شوت کند. آنگاه مشخص کنید که کدام پارا برای شوت کردن مورد استفاده قرار داده است.( همین پا، پای برتر است)

ب: ساعت مچی تان را به وی دهید تا امتحان کند که آیا صدای آن را می­شنود یا خیر آنگاه یادداشت کنید که از کدام گوش خود استفاده کرده است؟ چپ یا راست؟

پ: نخ و سوزن پلاستیکی به وی بدهید تا نخ را از داخل سوراخ سوزن عبور دهد ملاحظه کنید با کدام دست نخ را عبور می­دهد.

فعالیتهایی برای تقویت هماهنگی چشم و دست :

الف: انداختن توپ در حلقه مینی بسکت.

ب: کوبیدن میخ .(با استفاده از وسایل چوبی و پلاستیکی)

پ: بازی با توپ و راکت

ت: پیچاندن نخ دور قرقره

ث: حمل یک استکان پر از آب، به شکلی که هنگام راه رفتن آب آن نریزد.

ج: چند شکل هندسی مثل دایره، مثلث و ... رسم کنید و از کودک بخواهید با استفاده از قیچی آن شکلها را بریده و جدا نماید.

چ: گرفتن و پرتاب کردن توپ

ح: دوختن

با انجام این تمرینها، می­توان امیدوار بود که در مدت کوتاهی، نارسا نویسی اصلاح شود و آنگاه مربّی با ایجاد شوق و دادن اعتماد به نفس به دانش آموز، مستقیماً اورا برای خوب نوشتن کمک کرد.

علل مهم نارسا نویسی :

1. عدم حرکت مناسب انگشتان

2. عدم هماهنگی چشم و دست

3.عدم یادگیری مفاهیم پایه ای مانند: بالا، پایین، زیر، رو

4. استفاده نامناسب از میز و صندلی و مداد نامناسب

5. بی قراری و پر تحرکی

6. تأخیر در تکلم

7. فقر یا نارسایی آموزش

8. خطا در ادراک دیداری واژه ها

9. عدم هماهنگی کلی بدن

 

درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی

اگر وارونه و قرینه نویسی در سنین قبل از دبستان صورت گیرد و حتی در کلاس اول دبستان، چنانچه زیاد و پی در پی تکرار نشود امری طبیعی است.

برای درمان این مشکل، انجام تمام فعالیتهایی که برای درمان ناسانویسی ذکر شد مفید است. علاوه بر آن، اقدامات زیر را می­توان انجام داد:

1.تن آگاهی : دانش آموز بتواند اندامهایش را بشناسد را بشناسد. به این منظور از او می­خواهیم هر اندامی را که نام می­بریم با دستش نشان دهد.

2.آدمکی از مقوا می­سازیم، که اندامهایش قابلیت حرکت داشته باشد. سپس هر کدام از اندامهای آدمک را به جهات مختلف حرکت می­دهیم و از کودک می­خواهیم که همان حرکت ها را تقلید کند.

3.مربی رو به روی کودک بایستد و هر کدام از اندامهایش را حرکت دهد کودک آن حرکت را تکرار کند.

کودکان با مشکلات حرکتی :

در تواناییهای حرکتی مربوط به عضلات بزرگ مانند: چهار دست و پا رفتن، پریدن، دویدن، لی لی کردن، پرتاب کردن، راه رفتن و .... دچار مشکل و ناراحتی هستند.

در تواناییهای حرکتی مربوط به عضلات ظریف و پیچیده مانند: سوزن نخ کردن، قیچی کردن، رنگ کردن، نا کردن، مهره نخ کردن، بستن بند کفش، نقاشی کردن و ... دچار مشکل هستند.

کودکان با مشکلات در تشخیص و درک بینایی با اینکه از دید کافی و قدرت بینایی لازم برخوردارند اما مشکلات این کودکان در موارد زیر است :

الف. تشخیص و شناخت شکل ها و طرح های ریاضی و هندسی

ب. جور کردن اشیأبر اساس شکل و اندازه

ج. تشخیص و درک تصویر اصلی از زمینه آن

د. تشخیص جزء از کل

ه. تشخیص حروف و کلمات از یکدیگر

کودکان با مشکلات تشخیص و درک شنوایی با اینکه از قدرت شنوایی کافی برخوردارند:

الف.مشکلاتی در تشخیص صدا دارند.

ب. ناتوانی تشخیص تشابهات و تفاوتهای کلمات

ج. ناتوانی در نهایت تشخیص تشابهات و تفاوت های صدا در تکلم و خواندن

حالت شدید آن آنگوزی شنوایی است.


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 157

نمونه درس پژوهی مقاله درس پژوهی درس پژوهی چیست؟ اهداف درس پژوهی موضوعات درس پژوهی تعریف درس پژوهی فواید درس پژوهی کتاب درس پژوهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما