چارچوب پیشنهادي طراحی آموزشی درس پژوهی


چارچوب پیشنهادي طراحی آموزشی درس پژوهی الف) عنوان مسئله: ب) اهداف درس: ج) فرآیند تدریس: گروه درس پژوهی بر اساس فرآیندهاي ذکر شده در این جدول نسبت به طراحی واجراي درس مورد نظر اقدام می نماید. در این قسمت سئوالاتی که اعضاي گروه درس پژوهی در فرآیند طراحی آموزشی از خود می پرسد بیان شده است. روش هاي ارزشیابی و بررسی تحقق اهداف فعالیتهاي معلم (پاسخ معلم به واکنش هاي دانش آموزان ومواردي که معلم باید به خاطر داشته باشد) فعالیتهاي دانش آموز (واکنش ها یا پاسخ هاي پیش بینی شده از دانش آموزان) فعالیتهاي یادگیري ، پرسشهاي کلیدي و تخصیص زمان این ستون اهداف محقق شده در هر قسمت از درس و هر فعالیت یا مسئله که بر آن تمرکز دارد را توصیف می کند . همچنین در این ستون باید توصیفی ملموس و واقعی ارائه شود مبنی بر اینکه چگونه مشخص می شود که هر کدام از اهداف به چه میزانی محقق شده است. این ستون مربوط به یاد آوري چیزهایی است که معلم در جریان درس باید انجامدهد یا انجامندهد . همچنین معلم سایر تذکرات لازم براي خودش را دراین ستون قرارمی دهد . همچنین ، از آنجایی که معلم پاسخ ها و واکنشهاي دانش آموزان را پیش بینی نموده است ( ستون قبلی ) این ستون فرصتی را فراهم می آورد تا معلم بتواند کار را از آغاز تا پایان بسنجد و ببیند که چطور می تواند با استفاده از پاسخ ها و واکنشهاي دانش آموزان و ترکیب آنها یک تجربه واقعی یادگیري در کلاس درس ایجاد کند. این ستون آنچه را که دانش آموزان در جریان درس انجام خواهند داد و واکنشها یا پاسخهاي احتمالی آنان را به پرسش ها یا فعالیتهایی کهمعلم ارائه می کند توصیف می نماید. دراین ستون به ترتیب قسمت هاي مختلف تدریس چیدمان می شود ( مثلا نحوه آماده سازي وشروع درس ، ارائه درس ،جمع بندي ، وغیره ) این ستون باید شرح پرسشها و یا فعالیتهاي کلیدي در نظر گرفته شده براي پیشبرد درس از هر مرحله به مرحله دیگر را در بر داشته باشد. سوالات راهنما من باید به دنبال چه چیزهایی باشم تا مطمئن شوم که دانش آموزان به اهداف دست یافته اند. آیا چیز خاصی هست که لازم باشد انجام آن را به خاطرداشتهباشم ؟ چیزي هست کهباید بهدانش آموزانم یاد آوري کنم ؟ چهانتظاراتی ازدانش آموزانم دارم ؟آنها چگونه پاسخ خواهند داد ؟ این درس چطور باید بهپیش برودو تمام شود ؟ چقدر وقت باید صرف آن کنم ؟ ادامه سوالات... چگونهو چهزمان دردانش آموزانم ایجادانگیزه خواهم کرد ؟ چگونه معلوم می شود که دانش آموزانم برانگیخته شده اند ؟ در این درس از تخته سیاه یا برد هوشمند چگونه استفاده خواهم کرد؟ فعالیت هاي یادگیري را چگونهارائه خواهم کرد ؟ آیا باید از کار گروهی استفاده کنم ؟گروهها را با چه تعداد سازماندهی کنم؟ چه دستورات و یا قوانینی را باید به گروهها اعلام کنم ؟ سوالات کلیدي که مرا در پیش بردن فرآیند درس کمک خواهند کرد چه می باشد؟ کدام فرایند را براي پیش بردن درس استفاده خواهم کرد ؟ چه مفاهیم جدیدي معرفی خواهند شد ؟ چطور آنها را معرفی کنم ؟ پیش بینی می کنم دانش آموزانم چه مطالبی را یادداشت خواهند کرد؟ آنچه در تخته سیاه یا برد هوشمند نوشته ام خلاصه خوبی از این درس فراهم می کند ؟ دانش آموزان مشغول چه فعالیتی می شوند؟ در جریان فعالیت یا کار گروهی من چه کار خاصی انجام خواهم داد ؟ در ارزیابی از فعالیت هاي یادگیري دانش آموزان من به چه مواردي توجه خواهم کرد؟ پیش بینی من از پاسخ دانش آموزانم چیست؟ چگونه جمع بندي وخلاصه کنم ؟ در هر مرحله از فرآیند تدریس دانش آموزان چه عملکردي نشان دهند تا براي ادامه کار اطمینان پیدا کنم؟ ادامه سوالات... چه وسایل آموزشی نیاز دارم ؟ (یک فهرست تهیه کنم ) موقع استفاده چگونه مواد را در اختیار دانش آموزانم قرار خواهم داد؟ دانش آموزانم از چه راههایی ممکن است از این مواداستفاده کنند؟ چه چیزهایی را از قبل در باره نتیجه استفاده این مواد بر درك و فهم و تفکر دانش آموزان می دانم. چگونه می توانم درس را در جهت کوتاه کردن یا به حداقل رساندن آن تغییر دهم ؟ (خلاصه کردن) دانش آموزان ممکن است چه برداشت هاي نادرستی پیدا کنند؟ چگونه باید به هر کدام از این تصورات غلط پاسخ دهم ؟ چگونه کسب اطلاع کنم که دانش آموز دیگربرداشت نادرست ندارد ؟ چگونه درس را به پایان خواهم رساند ؟ باید مواظب باشم که در دام چه مشکلاتی در تدریس نیفتم ؟ باید نگران چه چیزهایی باشم ؟ مطمئن باشم که این را نخواهم گفت :"....."یا این کار را انجامنخواهم داد : " ...." درپایان این درس دانش آموزان چه چیزهایی را باید آموخته باشند ؟ من چطور بدانم که آنها این مطالب را آموخته اند ؟

  انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 379

نمونه درس پژوهی مقاله درس پژوهی درس پژوهی چیست؟ اهداف درس پژوهی موضوعات درس پژوهی تعریف درس پژوهی فواید درس پژوهی کتاب درس پژوهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما